Zajímá vás, kdo stojí za Accace For People? Na koho se můžete těšit na školeních, workshopech a přednáškách? Vyzpovídali jsme naše lidi o jejich přístupech k podnikání i o tom, jak je ovlivnila „situace COVID“. Tentokrát si přečtete interview se třemi našimi spolupracovníky – podnikatelem Petrem Kovaříkem, lektorkou a právničkou Zuzanou Fellegi a profesionální lektorkou a koučkou Petrou Šimkovou.
Co Vás nejvíce baví na tom, co děláte?
Petr Kovařík: To, že můžu lidi inspirovat a být si toho vědom. Tím, že jsem si toho vědom, tak jsem jim za to vděčný, protože ta zpětná vazba, kterou mi dávají je pro mě důležitá.
Petra Šimková: Tvorba a zpracovávání nových témat, hledání cest, osobní vedení seminářů a tréninků, podpora a motivace účastníků, dodávání energie a odvahy zkoušet nové věci, nebát se vystoupit z komfortní zóny.
Zuzana Fellegi: Na univerzitě, kde vyučuji, je to kontakt se studenty z různých zemí světa a jejich názory a perspektivy, mám ráda jejich nadšení, optimizmus i kritický přístup. Při svých aktivitách v oblasti rovnosti žen a mužů je to zase spolupráce s různými experty a expertkami z vlády, vědeckého a neziskového sektoru, kteří vnášejí do debaty a řešení problémů své uhly pohledu a ochotu hledat inovativní řešení pro vývoj společnosti.

Co v životě děláte jinak než ostatní lidé?
Petr Kovařík: Asi dost věcí týkajících se toho, že se nebojím říkat pravdu 🙂
Petra Šimková: Jistojistě toto dělají i jiní, ale hledám cesty tam, kde je řada lidí ani nehledá. Zkouším nová témata, nové věci a jdu i do takových projektů, ze kterých mám velký respekt. Beru to jako příležitost se naučit zase něco nového, obohatit se a tím růst 🙂
Zuzana Fellegi: Cokoliv dělám, dělám na sto procent a je úplně jedno, jestli jde o úklid nebo o vědeckou práci, jestli je to práce placená nebo neplacená, a jestli je pro mě, nebo pro někoho jiného. Prostě když něco začnu dělat, tak to udělám úplně nejlépe, jak umím. V rámci toho nemám problém přijímat konstruktivní kritiku, sice mě samozřejmě úplně nepotěší, ale skutečně ji beru jako možnost ke zlepšení. Také se ptám lidí z jiných oborů na názor a doporučení a nechám se poučit; když nikoho nenajdu, hledám zkušenosti a doporučení na internetu. Dřív než začnu jakýkoliv projekt, velmi důsledně se co nejlépe připravím, je to základ úspěchu.

Co pro Vás bylo ve Vašem podnikání největší výzvou?
Petr Kovařík: Tak teď asi udržení firmy, přičemž se snažíme hledat jiné cesty. Všechny naše kanály spadly, tak teď jedeme v on-linu a učíme se zasáhnout Čechy v B2C.
Petra Šimková: Překonat sama sebe, jít se svou kůží na trh a risknout, že se moje práce nebude líbit.
Zuzana Fellegi: Největší výzvou v mé práci pro mě vždy bylo a i teď v období koronaviru je – pracovat méně a oddělovat práci a čas na oddech. Navíc v současnosti musím v rámci home office a on-line práce zvládat všechny možné technické problémy. Také musím vyvinout mnohem větší úsilí a disciplínu na pravidelné cvičení, bez kterého podle mě toto období není možné zvládnout – jsem přesvědčena, že pro fyzické a psychické zdraví je skutečně absolutně nutné cvičit a projít se každý den. Také není lehké mít trpělivost s výukou dítěte a domácími pracemi; a je skutečnou výzvou do těchto prací angažovat celou rodinu bez zbytečných hádek a napětí.
O COVIDu a jeho výzvách
Na co jste se v této době ve Vaší firmě zaměřili?
Petr Kovařík: Na komunikaci a radost z toho, že tvoříme. Tvorba nám dává radost a sílu jít dál.
Petra Šimková: Zatím být vidět alespoň on-line, když nemůžu školit off-line. Zatím mapuji situaci a hledám, co je v této době pro klienty nejužitečnější. Hodně přemýšlím a vymýšlím, kombinuji a učím se.
Zuzana Fellegi: Co se týče univerzity, byl to rychlý přechod z klasické prezenční výuky na on-line výuku na platformě Microsoft Teams a hledání vhodného časového bloku pro lidi z různých časových zón v Evropě, USA a Asie. Nakonec jsme přesunuli výuku z dopoledne na večer od 18.30 do 21.00, není to sice optimální, ale jedná se o výuku mezinárodních vztahů, takže je to vlastně mezinárodní spolupráce i v praxi. Jsme všichni z různých zemí a musíme kompromisem nacházet platformu pro spolupráci v tomto období. Co se týče spolupráce s místními kolegy, je to mnohem snazší, tady si vystačíme s mailem, skypem a telefonem.
V čem Vás současná situace posunula? Co jste se naučili?
Petr Kovařík: Už jsem to zmiňoval. To, že „obyčejní lidé“ jsou úžasní. Rozeznání pravého od nepravého.
Petra Šimková: Zatím je tu nová situace krátce, a tak to, co v čem jsem se posunula, uvidím až zpětně. Každopádně jsem musela přehodnotit a přijmout, že nic není definitivní a že i když nevíte, kam dřív skočit, může se vše zhroutit jak domeček z karet.
Zuzana Fellegi: Asi mnohem větší disciplíně. Dříve jsem vždy měla výmluvu, že nestíhám něco napsat, pročíst, uvařit nebo odcvičit, protože nejsem doma. Teď jsem na home-officu doma pořád, takže se vůbec na nic vymlouvat nemůžu a chci tento čas využít co nejlépe. Je to o nastavení pevného režimu, který se snažím důsledně dodržovat. Nesnídám, dokud si nezacvičím, po každé hodině práce za počítačem vstanu a proložím to nějakou domácí prací, odpoledne se jdeme s rodinou projít a večer se snažím zase místo televize číst.
Jakou radu byste dali ostatním (majitelům firem, manažerům, zaměstnancům…)?
Petr Kovařík: Buďte pravdiví. Využijte tuto situaci pro váš osobní růst. Peníze nejsou to bohatství, o kterém tady mluvíme. To pravé bohatství je vyrůst a uvědomit si, že skrze zmenšení, paradoxně, vyrosteme.
Petra Šimková: „Každá změna, nejen tato, má svůj průběh, který je nevyhnutelný. Pokud ho člověk zná, může změnu zvládnout s větší lehkostí a nadhledem.
Zuzana Fellegi: Sepsat si plán všech úkolů „to do list“ od nedůležitějšího po nejméně důležitou věc a systematicky tyto věci řešit a odškrtávat. Věřím, že zpomalení ekonomiky je také velmi dobrá příležitost pro generální úklid všech složek, foldrů, a to fyzických i počítačových, upgradovaní programů, dotažení administrativy daní, pojištění a tak dál, až po vymalování ofisu. S rouškami je možné objednat i opravy a úpravy interiéru, tekoucí střechy, či zbroušení parket, prostě všechno, na co nebyl čas. Pokud finance nejsou, tak udělat vše, co lze svépomocně. Pro ty, kteří mají největší finanční problémy, je tu možnost fúze s jinými subjekty a downscaling na ty aktivity, ve kterých je firma skutečně nejlepší a má nízké provozní náklady. Co se dá, je možné přesunout na on-line prodej a rozvážet…

Umíte odhadnout, jak se změní Váš business po překonání současné situace?
Petr Kovařík: Asi podstatně, zmenšíme se, ale zůstaneme s lidmi, kteří s námi byli na potápějící se lodi, která měla víc děr než lidí. Loď jsme teď předělali na ponorku 🙂
Petra Šimková: Věřím, že se vrátí do původních kolejí s malou obměnou. Off-line školení v oblasti soft skills zůstanou, ale otevře se možnost část „překlopit“ do on-line nástrojů tak, jak jsem již klientům navrhovala předtím, ale nechtěli to moc slyšet. Myslím, že k tomu časem přistoupí 🙂 Zřejmě nastane ten správný čas.
Zuzana Fellegi: Já věřím, že k lepšímu, všichni si budeme více vážit a užívat osobní kontakt a budeme obohaceni o mnohé technické zkušenosti z on-line práce z domova.
Medailony všech našich spolupracovníků najdete TADY.
AUTOR
Simona Krasulová
Projektový specialista
E-mail: simona.krasulova@accace.com