Firemní vzdělávání už dávno není „hezký benefit navíc“. Systematický rozvoj zaměstnanců je dnes klíčem k udržení konkurenceschopnosti i spokojenosti týmu.
Jenže i dobře míněné vzdělávací programy mohou selhat. Důvod? Několik málo často se opakujících chyb.
V Accace For People jsme viděli už spousty vzdělávacích projektů z různých firem a víme, co funguje a co naopak způsobí, že celý program vyšumí do ztracena. Tady je 5 nejčastějších chyb a tipy, jak se jim vyhnout.
1. Chybí jasný cíl a strategie
Spustíte školení, ale vlastně nevíte, co má změnit. Nebo se cíl omezuje jen na „ať se lidé naučí něco nového“.
Proč je to problém? Bez konkrétní vize a měřitelných ukazatelů nelze poznat, zda program funguje.
Jak to udělat správně:
- Jasně si pojmenujte, jaký problém má vzdělávání řešit.
- Stanovte měřitelné cíle např. snížení fluktuace juniorů o třetinu atd.
- Propojte školení s dlouhodobou strategií firmy.


2. Kopírování jiných firem bez ohledu na vlastní potřeby
Líbí se vám vzdělávací program z jiné firmy a převezmete ho 1:1.
Proč je to problém? Každá firma má jinou kulturu, procesy i lidi. Co funguje jinde může u vás narazit.
Jak to udělat správně:
- Začněte analýzou vzdělávacích potřeb – zapojte zaměstnance, manažery, HR i zákazníky.
- Program postavte na míru vašemu prostředí.
- Mějte na paměti: úspěšný program je ten, který odráží realitu vaší firmy, ne trendy zvenku.
3. Podcenění zapojení manažerů
Manažeři se školení neúčastní, nemluví o něm a nevyžadují aplikaci nových dovedností v praxi.
Proč je to problém? Dávají tím jasný signál, že vzdělávání pro ně není priorita.
Jak to udělat správně:
- Udělejte z manažerů ambasadory vzdělávání.
- Zapojte je do přípravy obsahu i do hodnocení výsledků.
- Ukažte, jak jim program pomůže plnit cíle týmu.


4. Příliš teorie, málo praxe
Účastníci odcházejí s kupou materiálů, ale neumí nové znalosti použít v běžné práci.
Proč je to problém? Bez okamžité aplikace většina znalostí vyprchá už po pár dnech.
Jak to udělat správně:
- Vkládejte praktická cvičení, modelové situace a simulace.
- Dejte účastníkům úkoly přímo z jejich praxe.
- Zajistěte následnou podporu (mentoring, follow-up workshop).
5. Žádné vyhodnocení efektivity
Program skončí, účastníci dostanou certifikát, a tím vše končí.
Proč je to problém? Bez vyhodnocení nevíte, co fungovalo a co příště zlepšit.
Jak to udělat správně:
- Sbírejte zpětnou vazbu od účastníků i jejich nadřízených.
- Sledujte měřitelné dopady.
- Nebojte se program upravovat podle dat.

Jak vám s tím můžeme pomoci my?
Práci s firemním vzděláváním jsme si vyzkoušeli několikrát sami na sobě, ale i na jiných firmách. A své zkušenosti rádi předáme dál.
Dokážeme vám pomoci s:
- Nastavením hodnot a principů.
- Identifikací vzdělávacích potřeb a tvorbou rozvojových plánů.
- Nastavením celofiremní vzdělávací koncepce.
- Rozvojovými programy na míru.
- Kompetenčními modely.
- Hodnotícími procesy.
Pokud chcete postavit vzdělávací program, který bude fungovat a přinese firmě měřitelný užitek, ozvěte se nám. Rádi s vámi projdeme možnosti a pomůžeme vyhnout se všem pěti chybám.
AUTOR
Accace For People
E-mail: