Dostali jste ve firmě na starosti nastavení vzdělávací koncepce a nevíte, odkud začít? Pomůžeme vám. Pojďme se pro začátek zorientovat v tom, jakým výzvám budete nejspíše na vaší cestě ke vzdělávací koncepci čelit, a pak si krok po kroku projdeme, jak postupovat.
Na co můžete narazit
Tvorba vzdělávací koncepce ve firmách může čelit několika výzvám. Mezi nejčastější patří:
Specifický charakter oboru: Je třeba vždy přemýšlet nad tím, koho ve vaší společnosti vzděláváte a jaké aktivity jsou pro různé typy rolí či pracovních pozic vhodné. Je rozdíl plánovat vzdělávání v call centru, výrobní společnosti, ve zdravotnictví nebo školství.
Omezené zdroje: Obvykle jsou to dva zdroje, kterých se nedostává. Čas a finanční prostředky. Věřte ale, že čas vynaložený na vzdělání se vždy vrátí. A kvalitně vzdělávat můžete lze jak s velkorysým, tak omezeným rozpočtem.
Změna a inovace: Ve vzdělávání musíte být vždy o krok napřed. Je důležité držet krok s novými trendy a technologiemi.
Angažovanost zaměstnanců: Sebelepší vzdělávací koncepce nebude přínosem, jestliže se vám do vzdělávacích aktivit nepodaří zapojit lidi.
Jak těmto výzvám čelit? Především s nimi předem počítat, předvídat a efektivně plánovat. Dobré je také zapojit do tvorby vzdělávací koncepce co nejvíc relevantních lidí napříč odděleními, podpoří to pochopení důležitosti vzdělávání.
A je to tady: Jak postupovat při tvorbě vzdělávací koncepce krok za krokem
1. Identifikujte potřeby firmy a zaměstnanců
Prvním krokem při tvorbě vzdělávací koncepce je rozeznat a pochopit potřeby firmy a zaměstnanců. Můžete začít prostřednictvím průzkumu mezi zaměstnanci, rozhovorů s vedoucími pracovníky a analýzy současného stavu firmy.
2. Stanovte cíle vzdělávání
Na základě identifikovaných potřeb stanovte cíle vzdělávání. Zamyslete se nad tím, jakým způsobem by mohlo vzdělání přispět k dosažení cílů firmy a jaké dovednosti a znalosti by měli zaměstnanci získat.
3. Navrhněte vzdělávací programy
Ano, teď teprve je čas na plánování konkrétních aktivit. Ne dříve. Na základě stanovených cílů navrhněte vzdělávací programy. Zvažte různé formy vzdělání, jako jsou školení, workshopy, online kurzy nebo mentorování. Zamyslete se nad tím, jakým způsobem by mohlo být vzdělání nejefektivnější a nejpřínosnější pro zaměstnance.
4. Získejte zdroje
Nemluvíme jen o finančních prostředcích. Samozřejmě si můžete jednoduše objednat externí firmu a poptat jednotlivé kurzy. Lovte ale také v interních vodách. Vaši lidé se mohou vzdělávat navzájem. Dobře funguje také zapojení do různých profesních organizací nebo networkingových sítí. Jedním ze zdrojů, který pro vás nakonec bude možná úplně nejtěžší získat, je čas. „Nemám čas,“ je asi nejčastější námitka lidí proti vzdělávání.
5. Implementujte a vyhodnoťte
Implementujte navržené vzdělávací programy a pravidelně je vyhodnocujte. Sledujte účinnost programů a jejich dopad na zaměstnance a firmu jako celek. Na základě vyhodnocení provádějte případné úpravy a zdokonalení.
Nechte si poradit od zkušenějších
Tvorba vzdělávací koncepce ve firmě je komplexní proces, který vyžaduje pečlivé plánování a koordinaci. Možná vám to zatím připadá jako příliš velké sousto. Bylo by ale škoda se vzdávat. Máte spoustu možností, jak více proniknout do světa firemního vzdělávání.
Můžete se pustit do samostudia a k tomu využít třeba mentoring od zkušeného HR profesionála. Další možností je obrátit se na externího HR business partnera a vzdělávací koncepci ve vaší firmě budovat společně. Rozhodně nedoporučujeme kopírování vzdělávací koncepce odjinud – každá firma je specifická a cílem koncepce je právě to, aby bylo vzdělávání nastavené dle cílů organizace. To ale neznamená, že se nemůžete u jiných firem inspirovat. Můžete začít třeba přihlášením na webinář, ve kterém budeme sdílet naše zkušenosti se vzděláváním v Accace.
AUTOR
Lenka Smyčková
Marketingová specialistka
E-mail: