Jak řešíte inovace ve vaší společnosti? Tak zněla „vykopávací“ otázka na online setkání, které jsme pro vás letos už podruhé přichystali na téma otevřené firemní kultury. A bylo vidět, že téma inovací je důležité pro malé i velké firmy z různých oborů i regionů.
Zatímco v některých společnostech nechávají inovace hlavně na odděleních IT či marketingu, jinde zapojují opravdu všechny. A to různými formami – od pořádání nárazových akcí, přes sběr nápadů v průběhu celého roku až po výjezdy za inspirací do zahraničí. Hlavním kamenem úrazu bývá míra zapojení jednotlivých zaměstnanců – tedy angažovanost.
Inovační inkubátor v Accace
My jsme se podělili o zkušenosti s pořádáním akce, které říkáme inovační inkubátor. Loni jsme ho v Accace Outsourcing uspořádali poprvé a letos vyhlašujeme druhý ročník. Jak už mnozí z vás ví, fungujeme na principech Open Book Managementu, a to ve 3 hlavních oblastech: Procesy, Čísla a Lidé (pořadí je zcela náhodné 😊). „Na poli těchto tří oblastí jsme vytyčili cíl inkubátoru – přinést jakoukoli inovaci, která prokazatelně sníží náklady, zjednoduší nějaký proces nebo navýší zisk společnosti,“ vysvětlila Janka Pacinová z interního vzdělávacího týmu Accace.
Jak to nedělat
Stanovili jsme harmonogram akce, vyhlásili ceny, spustili nominace… a celý dlouhý měsíc se nikdo nepřihlásil! Tak to byl propadák. Přišel čas přemýšlet, co jsme udělali špatně. A zjistili jsme, že toho bylo víc. Hlavní důvody byly dva:
Špatné načasování – první kvartál v roce je u nás časově náročný, lidé neměli čas, byli zavaleni prací.
Nepřesná komunikace – kolegové měli pocit, že musejí přijít s něčím „velkým“ a převratným, ačkoli tak to vůbec nebylo zamýšleno.
„Celou akci jsme tedy posunuli jsme v čase, zjednodušili jsme pravidla, pro jistotu i navýšili cenu a uvedli konkrétní příklady, jak můžou projekty vypadat. Manažeři vysvětlovali, že stačí vymyslet drobné řešení, jak si třeba zjednodušit práci pro klienty a ušetřit čtyři hodiny měsíčně. Celkově jsme posílili komunikaci, více zapojili manažery, určili mentory,“ popsala Janka.
Tři inovace, které šetří čas i peníze
Do inkubátoru se u nás nakonec přihlásil jeden jednotlivec a dva týmy. To bylo celkem jedenáct lidí, kteří chtějí něco změnit, což je super!
Všichni dostali přidělené mentory a návod, jak mám projekt vypadat. Na realizaci měli 3 měsíce – výstupem měl být pilotní projekt, nejen nápad. Pro soutěžící jsme uspořádali školení na prezentační dovednosti, aby se při prezentaci projektů cítili dobře. Účetní jsou obvykle introverti, bylo to pro ně vystoupení z komfortní zóny.
Finále se konalo na pobočce v Ostravě celý den. Cenu nakonec obdržely všechny tři projekty. Všechny se realizovaly, dnes jsou zaběhlé a šetří čas a peníze našim kolegům.
AUTOR
Lenka Smyčková
Marketingová specialistka
E-mail: