Janka Pacinová poskytla rozhovor portálu Vzdělávání pro život o důležitosti otevřené komunikace ve firmě, výzvách při budování firemní kultury a úspěšných strategiích pro rozvoj jednotlivců a týmů.
Můžete se našim čtenářům představit? Jaká byla vaše cesta k pozici ředitele pro vzdělávání a rozvoj a jaké máte profesní zázemí v této oblasti?
Vzdělávání se věnuji vice než 20 let, nejdříve to bylo v GE MONEY BANK a následně v České pojišťovně. V obou korporacích jsem různě střídala role od kouče, HR byznys partnera až po projektové role v oblasti vzdělávání, jako například vedení talentového programu. Teď už to bude skoro 5 let, co jsem v Accace, konkrétně v české pobočce Accace Outsourcing, jejíchž více než 150 lidí se věnuje převážně zpracování účetnictví, mezd a HR. Od počátku jsem se věnovala vzdělávaní, nejdříve v roli projektového manažera a následně jako ředitelka. S týmem máme na starosti všechny vzdělávací aktivity a všichni společně v Accace tvoříme otevřenou firemní kulturu.
Jaká je podle vás důležitost otevřené komunikace ve firmě a jakým způsobem přispívá k její výkonnosti?
Komunikace ve firmě je zásadní. Probíhá na různých úrovních a je velice důležité, aby byla srozumitelná a pochopitelná pro všechny. To, co považuji za klíčové, jsou pravidelné 1 to 1, týmové porady a celofiremní porady. Je důležité si říct, co má být obsahem, cílem a co chceme lidem sdělit. Když máte toto nastaveno a je to už rutina, tak se nemůže stát, že s výkoností nepracujete, protože přesně tyto věci řešíte na 1 to 1. Zároveň i otevřená firemní kultura má svá pravidla hry. Ta naše jsou, že pokud firma vydělává, tak se s lidmi dělíme o zisk, a to je silná motivace přispívat. Pro nás je klíčové, že každý ve firmě ví, jak se tvoří zisk a jak jeho konkrétní role přispívá k zisku společnosti. A to je běh na dlouhou trať, protože pokud tuto hlavní myšlenku chcete udržet, tak je potřeba to neustále lidem říkat a společně se o tom bavit.
Jakým způsobem kladete důraz na zdravou firemní kulturu v Accace? Jaké konkrétní kroky podnikáte pro její udržení a rozvoj?
Firemní kultura se nedá nařídit, a tak se bojím definovat, co je zdravá firemní kultura, protože pro každou firmu to může vypadat trochu jinak – s ohledem na její byznys. My jsme se inspirovali americkým konceptem Open Book Managementu, který jsme ale přizpůsobili českému prostředí, aby lépe vyhovoval našim rozvojovým potřebám. Firemní kulturu z velké časti ovlivňuje vedení a manažeři, proto na tom společně s nimi pracujeme a systematicky tuto cílovou skupinu vzděláváme.
AUTOR
Lenka Smyčková
Marketing Specialist
E-mail: