Jana je Managing Director společnosti Accace Outsourcing a jedním z partnerů Accace. Vede pobočky v Brně a Ostravě a stojí v čele našich největších a mezinárodních outsourcingových projektů. Za rok 2019 se stala držitelkou firemního ocenění „Aces Awards“ v kategorii „Důvěra“.
O tom, jak se naučit důvěřovat lidem ve firmě a nechtít všechno kontrolovat a řídit, si s námi povídala v rozhovoru pro podzimní interní magazín „Žijeme OBM“. Nadmíru ispirativní rozhovor si nyní můžete přečíst také vy.
Co pro tebe Open Book Management znamená?
Poprvé jsem k myšlence Open Book Managementu přičichla někdy v roce 2013 nebo 2014, Jirka Majer mi pro inspiraci věnoval knihu amerického podnikatele Jacka Stacka „The Great Game of Business“. Kniha nás nadchla – nakonec jsme se za ním jeli podívat a měli možnost nahlédnout, jak v praxi ve svých továrnách zásady OBM nastavil. Inspirace, myšlenky, nápady a hlavně to, že v praxi Open Book Management funguje, na mě udělaly dojem; uvědomila jsem si, že to je koncept, který jsem podvědomě hledala, ale neuměla jsem ho sama vymyslet a uchopit. Dnes je pro mě OBM přirozenou součástí mého pracovního života. Otevřenost, spolupráce, motivace, ovlivňování, vytváření a změna věcí odspodu a zároveň sdílení hlavní myšlenky a vize – bez toho už si neumím představit, že by mě práce bavila.
Co tě při implementaci OBM překvapilo?
Jak je těžké začít a vydržet. Teorie mi přišla tak jasně formulovaná, srozumitelná, no zkrátka jako něco, co když si vzájemně řekneme, tak přece to půjde skoro samo, no ne? Naivní přístup samozřejmě – chyby na začátku nás stály čas a energii. S OBM je to v zásadě jako s každou jinou věcí, kterou do svého života chcete nasunout : je potřeba si promyslet a nastavit cíl, nespoléhat se na zázrak, ale postupně a po malých krůčkách si to je potřeba odpracovat. Úspěch OMB závisí na prakticky nikdy nekončící komunikaci, sdílení ale i naslouchání názorů z týmu.
Nebylo pro mě jednoduché se oprostit od potřeby neustále všechno kontrolovat a řídit a naopak, nechat týmy, aby dělaly, co tak dobře umí – a umí to daleko líp, než já.
Naprosto největším překvapením pro mě bylo, jak moc se mi ulevilo: dokud jednotliví kolegové neměli detail, jak vypadá hospodaření jejich oddělení, kde a jak se tvoří výnosy, jaké máme náklady, měla jsem pocit, že osobně odpovídám za každou korunu zisku nebo ztráty a zlobilo mě to. Diskuse a neustálá snaha všech věci vylepšovat, měnit, vzájemná podpora, když něco pokazíme, ale i vzájemná radost z úspěchu, jsou pro mě největší úspěch OBM, důležitější moment, než finanční výsledky firmy.
Jak to vidíš s OBM do budoucna?
Všichni chceme větší flexibilitu a volnost – není lehké toho dosáhnout a zároveň udržet týmovou spolupráci, táhnout za jeden provaz a cítit se součástí celku, kde je mi dobře a jsem tam ráda. Jsem v kontaktu s klienty a jejich manažery a můžu tak porovnávat jejich interní prostředí s tím naším a vidím, jak OBM pomáhá naší Accace komunitě. OBM není nic statického a neměnného, přizpůsobuje se našim potřebám – pořád máme na čem pracovat co vylepšovat a měnit. OBM je zkrátka důležitý parťák, se kterým počítám!
AUTOR
Simona Krasulová
Projektová specialistka
E-mail: