Koučink, mentoring, kompetence, follow-up, rotace… Máte občas pocit, že lektorům vůbec nerozumíte? Připadají vám lidé ze vzdělávacích firem jako sekta s vlastním jazykem? Nachystali jsme pro vás malý slovníček nejčastěji používaných „vzdělávacích“ pojmů, abyste věděli, co že to po vás koučové, lektoři a mentoři vlastně chtějí. Ale nebojte, na našich školeních mluvíme normálně česky (anglicky, slovensky) 🙂
1. 180° je metoda anonymního hodnocení jednotlivce pomocí dotazníku. Zpětnou vazbu na hodnoceného dávají kolegové a nadřízení.
2. 360° je metoda anonymního hodnocení jednotlivce pomocí dotazníku. Zpětnou vazbu na hodnoceného dávají podřízení, kolegové i nadřízení.
3. Andragogika je obor, který se zabývá celoživotním vzděláváním a učením se dospělých v celé jeho šíři.
4. Asistování je metoda individuálního rozvoje, kdy je nováček přidělen ke zkušenému kolegovi a pomáhá mu při řešení běžných pracovních úkolů.
5. Assessment Centrum (AC) je speciální diagnostická metoda, která se používá pro výběr zaměstnanců z většího počtu uchazečů. Množství a náročnost použitých metod odpovídá kritériím, která byla pro hodnocení účastníků stanovena. Hlavním rysem Assessment Centra je přítomnost více hodnotitelů, kteří posuzují kandidáta z různých hledisek a podle různých kritérií během delšího časového úseku. Účastníci jsou hodnoceni v konkrétních situacích, které simulují reálné problémy – rozhodují se, vytvářejí tým a vzájemně komunikují. To umožňuje poznat účastníka z mnoha úhlů a vytvořit si tak komplexní náhled.
6. Brainstorming je skupinová technika zaměřená na generování co nejvíce nápadů na dané téma.
7. Brainwritting je druh brainstormingu, založený na hledání nových návrhů a nápadů formou písemných reakcí a doplňování členů skupiny.
8. Diagnostika je soubor prostředků a metod, sloužících k určení a klasifikaci nějakého obvykle nežádoucího stavu. Výsledkem diagnostiky je diagnóza = určení příčin nežádoucího stavu.
9. Demonstrování je předvedení nebo názorná ukázka probírané látky.
10. Development Centrum (DC) je skupinová technika, která pomáhá účastníkům si uvědomit dovednosti a znalosti, které je potřeba zlepšit. Součástí je, aby si účastníci vytvořili své vlastní plány osobního rozvoje, směřující ke zlepšení jejich výkonu na současném pracovním místě a k pokroku v jejich kariéře.
11. Diskuse je věcný rozhovor několika osob nad určitým tématem, jehož cílem není rozhodovat, nýbrž věc pečlivě rozebrat z různých stránek, shromáždit argumenty a případně připravit půdu pro racionální rozhodnutí.
12. Dovednost (angl. skill) je učením získaná dispozice ke správnému, rychlému a úspornému vykonávání určité činnosti vhodnou metodou. Jinými slovy jde o vlastnost živého objektu, která vyjadřuje jeho schopnosti.
13. E-learning je individualizovaná forma vzdělávání, realizovaná především elektronickou formou.
14. Facilitace nebo též moderace je metoda, při které je skupina účastníků prostřednictvím nezávislého jednotlivce – facilitátora – řízeně vedena k předem definovanému cíli. Facilitátor skupině pomáhá cíl definovat a různými technikami k němu co nejefektivněji dojít. Je zodpovědný za proces, nikoliv za výsledek.
15. Follow-up je aktivita navazující na předchozí vzdělávání. Má za cíl zopakovat, oživit, respektive dovysvětlit probrané téma.
16. Hromadná zpětná vazba je podávání zpětné vazby na danou aktivitu vzájemně ve skupině. Výhodou je možnost sdílení zkušeností a nápadů celé skupiny. Formou takové zpětné vazby jsou např. hromadné náslechy telefonních hovorů.
17. Instruktáž je metoda při výkonu práce, kdy zkušenější pracovník vede postup práce nováčka.
18. Job model nebo Job descricption je popis pracovního místa, resp. pozice. Obsahuje v bodech přehled povinností, odpovědností, pravomocí, pracovních podmínek a dalších charakteristik pracovního místa.
19. Kompetence znamená nejčastěji předpoklady či schopnost zvládat určitou funkci, činnost nebo situaci.
20. Kompetenční model popisují kompetence tj. znalosti, dovednosti, zkušenosti, osobnostní charakteristiky, které jsou nutné k vykonávání určité pozice.
21. Konzultant provádí poradenskou činnost. Očekává se od něho podrobná znalost daného odvětví, ve kterém se pohybuje. Nejčastější a ústřední náplní profese je analýza požadavků klienta a návrh řešení a jejich realizace. Často se přímo podílí na vzniklých řešeních (projektech).
22. Koučování je strukturovaný proces, při kterém kouč doprovází a podporuje koučovaného při jeho hledání vlastních zdrojů, řešení, motivace apod. Kouč neudílí žádné rady ani doporučení, formou otázek a dalších nástrojů pomáhá koučovanému tyto věci nacházet. Koučování lze vést i se skupinou – tzv. týmový koučink.
23. Kurz je soubor učebních lekcí, přednášek.
24. Makrodesign je rámcový popis celého kurzu/školení/tréninku/workshopu aj.
25. Mediace je způsobem řešení mezilidských konfliktů, při němž neutrální kvalifikovaná osoba (mediátor) pomáhá účastníkům konfliktu ve vzájemné konstruktivní komunikaci. Jejím cílem je dosažení spokojenosti zúčastněných stran, a to jak s průběhem řešení konfliktu, tak s jeho výsledkem.
26. Metodika v oblasti pedagogiky je nauka o metodě vyučování v určitém oboru (teorie vyučování). Zároveň se tak označuje popis kurzu, jehož součástí jsou použité metody (makro a hlavně mikrodesign).
27. Mentoring je dlouhodobější vedení nebo pomáhání, kdy zkušenější nebo speciálně vyškolená osoba (mentor) pomáhá osobě méně zkušené (mentorovaný – mentee). Mentor může mentorovanému poskytovat vlastní kladný příklad, předávat mu své zkušenosti s řešením určité situace, povzbuzovat ho při hledání vlastního řešení, poskytovat mu zpětnou vazbu, nasměrovat ho v osobním rozvoji.
28. Mikrodesign je detailní popis jednotlivých částí kurzu/školení/tréninku/workshopu aj.
29. Moderace nebo též facilitace je metoda, při které je skupina účastníků prostřednictvím nezávislého jednotlivce – moderátora – řízeně vedena k předem definovanému cíli. Moderátor skupině pomáhá cíl definovat a různými technikami k němu co nejefektivněji dojít. Je zodpovědný za proces, nikoliv za výsledek.
30. Multimediální vzdělávání využívá jako techniky audio, video, grafiku, fotografie, animace aj.
31. NLP neboli Neuro-lingvistické programování je psychoterapeutická metoda, která vychází z posloupnosti: smyslové vnímání – jazykové zpracování – naše chování. Pracuje s jejich souvislostmi a vzájemným ovlivňováním.
32. Off the job jsou metody vzdělávání používané mimo pracoviště.
33. On the job jsou metody vzdělávání používané na pracovišti.
34. Outdoor je venkovní („za dveřmi“) interaktivní výcvik zážitkovým programem založeným na propojení aktivních činností v přírodě s odbornými a pedagogicko-psychologickými aktivitami, což vše vede k poznávání a rozvoji jednotlivých osobností i celých skupin (např. rodin, pracovních týmů).
35. Pedagogika je společenská věda, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Studuje a kriticky hodnotí myšlenkové dědictví minulosti, sleduje vývoj školství, výchovy a vzdělávání v zahraničí a ve spolupráci s dalšími vědními disciplínami formuluje nové vývojové trendy pro různé oblasti výchovy a vzdělávání.
36. Postoj je názor nebo připravenost k činu ve vztahu k určité situaci nebo volbě. Postoje jsou důležitou složkou komunikace. Postoje lze formovat použitím vhodným nástrojů.
37. Praxe, jinak zvaná zběhlost v daném oboru, je velmi zobecněný termín pro konanou činnost, jejímž vykonáváním je nám či danému subjektu bližší či známá.
38. Prezentace je metoda, která je zaměřena na zprostředkování faktických informací převážně zvukovým a vizuálním způsobem, bez aktivnějšího zapojení účastníků. Prezentace zapojuje některé interaktivní pomůcky (flipchart, promítání dataprojektorem).
39. Přednáška je metoda, která je zaměřena na zprostředkování faktických informací převážně zvukovým způsobem, bez aktivnějšího zapojení účastníků nebo interaktivních pomůcek.
40. Případová studie je skutečná nebo smyšlená vylíčení nějakého organizačního problému. Jednotliví účastníci vzdělávání nebo jejich malé skupinky se učí tím, že se snaží diagnostikovat situaci a navrhnout řešení.
41. Psychodiagnostika je soubor metod a postupů postihujících úroveň vývoje člověka, vlastnosti jeho osobnosti, jeho aktuální stav, přítomnost symptomů a syndromů, potenciální možnosti dalšího rozvoje.
42. Rotace je metoda, při které dochází k dočasnému střídání pracovních úkolů a přemísťování pracovníka na jiná místa. Umožňuje pracovníkovi získávat nové znalosti, zkušenosti a především flexibilitu. Poskytuje mu možnost vnímat celou organizaci komplexněji.
43. Samostudium je metoda, kdy se účastníci učí samostatně na základě podkladů od trenéra, školitele, aj.
44. Schopnosti jsou vlastnosti osobnosti, které jsou rozvinuté výcvikem, vzděláním, zkušeností. Jsou důležité pro kvalitní rozvoj a využití při určitých činnostech. Člověk se s nimi nerodí, schopnosti je třeba těmito činnostmi utvrzovat a dále rozvíjet. Jádrem schopností jsou vrozené vlohy – dispozice.
45. Simulace je aktivita, ve které jsou účastníci záměrně postaveni před situaci, která téměř kopíruje realitu (zadáním, pomůckami, prostředím apod.).
46. Skip level je druh zpětné vazby, kdy hodnoceného posuzují jeho podřízení. Zpětnou vazbu kromě hodnoceného dostává i jeho nadřízený, který může být i facilitátorem Skip level meetingu.
47. Stáž je organizační forma individuálního či skupinového vzdělávání mimo podnik, kdy je pracovník vyslán do cizí organizace s cílem podílet se na její činnosti a tím se vzdělávat. Bývá zaměřena na omezený okruh problémů a předpokládá předběžnou přípravu stážisty. Umožňuje získání přímých zkušeností a poznatků o jiných možných přístupech k řešení situace či problému.
48. Stínování je forma praktického vzdělávání. „Stíny“ sledují v rámci stáže ve firmě manažery nebo specialisty po celou dobu jejich běžného pracovního dne a mají tak možnost vytvořit si představu o práci stínované pozice. Získávají rovněž praktické impulsy pro svou vlastní práci.
49. Supervize je nástroj celoživotního učení, jehož smyslem je rozvíjet profesní dovednosti supervidovaných, posilovat vztahy v pracovním týmu a nacházet řešení problematických situací. V procesu supervize poskytuje supervizor supervidovanému zpětnou vazbu k jeho práci, většinou formou rozhovoru.
50. Syndrom vyhoření – jedná se o psychický stav, prožitek vyčerpání.
AUTOR
Janka Pacinová
Profesionální lektor a kouč
E-mail: