Na začátku roku 2021 jsme začali pořádat otevřené webináře pro lidi a firmy, které zajímá koncept Open Book Managementu. Inspirativní online setkání jsou přínosná nejen pro majitele firem, ale také pro vedoucí týmů, kteří si na nich mohou ujasnit, jak jim OBM pomůže při dosahování lepších výsledků. V následujícím rozhovoru jsme vyzpovídali Gabrielu Procházkovou, která v Accace Outsourcing vede účetní oddělení a uplatňování principů OBM je její každodenní praxí.
Gábi, co pro tebe znamená Open Book Management v Accace?
Open Book Management vnímám jako otevřenost vedení firmy Accace k zaměstnancům, také to vnímám jako aktivní spolupráci všech na prosperitě firmy. Je skvělé, když všichni ví, čím můžou k úspěchu firmy přispět.
V čem je přínosný pro firmu a tvůj tým? V čem je přínosný pro tebe samotnou?
Pro mne je OBM obrovským přínosem v komunikaci, když zaměstnanci ví, co se ve firmě děje a jak si firma finančně stojí, tak se mnohem lépe komunikují všechny informace do teamů a není potřeba nic upravovat nebo zatajovat.
Je OBM vhodný pro každou firmu?
Určitě ano, je zde i více možností, jak OBM každému typu firmy přizpůsobit, OBM je možné využít od velkých výrobních firem, přes služby až po malé soukromé firmy s různými činnostmi.
Když se firma rozhodne, že chce být OBM, jakou otázku by si měla položit?
Určitě by si vedení firmy mělo ujasnit, jakým směrem chtějí vést firmu do budoucna. Spokojený a informovaný zaměstnanec je čím dál více důležitý, vzhledem k rostoucímu trendu péče o zaměstnance a docenění hodnoty zaměstnance pro firmu je to velká přidaná hodnota v budoucnu. OBM přispívá k více partnerskému vztahu vedení a zaměstnanců, kdy mají společný cíl a spolupráce je tím efektivnější.
Co je pro tebe jako manažera v OBM klíčové?
Klíčové je, aby každý věděl, co je jeho náplní práce a jak se jeho část práce promítá do celkového chodu firmy. Pak si je každý vědom své hodnoty a má z práce pocit seberealizace.
Překvapilo tě něco při implementaci?
Zjistila jsem, že se informovanost musí udržovat, nestačí pouze jednou komunikovat, ale je potřeba s lidmi mluvit a informace předávat a opakovat pravidelně.
Jaké je největší výzva na nejbližší období?
Za mne je výzvou pravidelná revize měsíčního reportu, aby každý věděl, z jakých položek nákladů a výnosů se skládá a jak se jednotlivé události promítnou do reportů.
Jak vnímají OBM lidé ve tvém týmu?
Mám pozitivní ohlasy na informovanost, především na pravidelný zpravodaj naší firmy Žijeme Accace a také na pravidelné zveřejnění reportů firmy. Každý tak ví, jak na tom jsme a nikdo není na konci roku překvapený, že čekal něco jiného 🙂
AUTOR
Simona Krasulová
Projektový manažer
E-mail: