Který tým nebo firma by nechtěl „zlepšit výsledky“. Ale jak? Co to znamená a jak toho dosáhnout? Je to asi jako s novoročním předsevzetím – když si řeknete „budu se víc věnovat rodině“, s největší pravděpodobností budete v prosinci tam, kde jste byli v lednu. Když se ale naučíte definovat cíle jasně („jednou za měsíc vezmu rodinu na výlet někam, kde jsme ještě nebyli“), je mnohem větší pravděpodobnost, že cíle z větší části naplníte.
Je to pro vás pořád příliš málo konkrétní? Pak si můžete zkusit vybrat některý z již ověřených postupů při nastavování cílů, které pomáhají týmům nejen růst, ale také dosahovat konkrétních výsledků. Přinášíme vám seznam šesti populárních přístupů k nastavování cílů, z nichž jeden jsme si obzvlášť oblíbili i my v Accace.
6 cest k nastavování cílů
OKR (Objectives and Key Results)
OKR je systém, který kombinuje ambici a měřitelnost. Každý cíl (Objective) by měl být inspirativní a motivační, zatímco klíčové výsledky (Key Results) musí být konkrétní a snadno ověřitelné. Například: „Zlepšit spokojenost zákazníků“ (Objective) s klíčovými výsledky jako „Zvyšit hodnocení NPS na 70“ nebo „Odpovědět na 95 % dotazů do 24 hodin“.
KPI (Key Performance Indicators)
KPI jsou tradiční měřítka, která sledují výkon. Jsou vhodná pro dlouhodobější sledování a hodnocení úspěchu. Důležité je, aby KPI byla reálná, dosažitelná a pro tým srozumitelná.
GROW model
Tento koučovací přístup pomáhá jednotlivcům i týmům identifikovat cíle a najít způsob, jak jich dosáhnout. Skládá se ze čtyř fází: Goal (cíl), Reality (současná situace), Options (možnosti) a Will (plán akce).
Design Thinking
Tento přístup se zaměřuje na inovace a kreativní řešení problémů. V oblasti nastavování cílů je užitečný při hledání netradičních řešení, která odpovídají skutečným potřebám týmu nebo zákazníků.
WOOP (Wish, Outcome, Obstacle, Plan)
WOOP pomáhá jednotlivcům představit si své přání (Wish), definovat očekávaný výsledek (Outcome), identifikovat překážky (Obstacle) a vytvořit plán (Plan), jak je překonat.
Drzé cíle
A dostali jsme se až ke konceptu, který jsme si obzvlášť oblíbili v Accace. Staví na myšlence, že cíle by měly být natolik ambiciózní, že vyžadují mimořádné úspěchy a přínosy. Drzé cíle motivují týmy, aby překročily hranice svých schopností. Jak si nastavit dostatečně drzí cíl? To se můžete dozvědět na našem webináři.
Nastavování cílů: Vyhrňte si rukávy
Ať už si vyberete kteroukoli z metod, budete si toho muset hodně odpracovat. Dobrá zpráva je, že v tom nemusíte být sami. My jsme například při stanování drzých cílů oslovili odborníky z Byznys provokace, kteří nás celým procesem provedli.
Využijete-li externí kouče nebo konzultanty, získáte nezaujatý pohled, inovativní metody a často i větší důraz na disciplínu při plnění cílů. Tento přístup je však finančně náročnější a vyžaduje čas na adaptaci.
Máte-li omezené prostředky, nebo prostě preferujete přístup „udělám si sám“, pusťte se do nadstavování cílů sami. Interní nastavování má tu výhodu, že lidé v týmu dobře rozumějí kontextu a specifikám firmy. Tento přístup je rychlejší a často levnější, ale může postrádat objektivitu a nové pohledy.
Koho do nastavování procesů zapojit? Záleží na vaší konkrétní situaci, každá skupina kolegů má při stanovování cílů odlišnou roli:
- Vedoucí týmů mají strategický přehled a mohou cíle propojit s vizí firmy.
- Členové týmu zajistí, že cíle budou realistické a motivující.
- HR specialisté mohou pomoci s metodikou nastavování cílů a jejich sladěním s rozvojem zaměstnanců.
Na co nezapomenout při stanovování cílů?
Jasnost: Cíle by měly být srozumitelné a konkrétní.
Měřitelnost: Bez možnosti měřit pokrok je těžké hodnotit úspěch.
Realistické termíny: Stanovte jasný a realistický deadline.
Průběžná kontrola: Nastavte pravidelné kontroly pro revizi a případnou aktualizaci cílů.
Nakonec je třeba myslet na to, že cíl není tesaný do kamene. Cíle pravidelně revidujte – například každý kvartál nebo půlrok. Dále také při důležitých změnách, jako jsou změna strategie, nový projekt nebo reorganizace. A samozřejmě – po dokončení cíle (neboli jakmile ho naplníte – hurá!) zhodnoťte, co fungovalo a co lze zlepšit.
AUTOR
Lenka Smyčková
Marketingová specialistka
E-mail: