Jiří Majer, zakladatel úspěšných firem Accace a TULIP přinesl před lety do Accace nadšení z konceptu Open Book Managementu. Věří, že za stav společnosti jsou z velké části zodpovědné firmy, pro které by mělo být klíčové, aby jejich zaměstnanci měli možnost seberealizace a přímého ovlivnění úspěchu firmy. Simona Krasulová Jirku vyzpovídala, abyste si mohli udělat představu o tom, co Open Book Management znamená, a pro koho je vhodný. V druhé části rozhovoru pak Jiří mluví o konkrétních zkušenostech s implementací OBM v Accace.
Jirko, co pro tebe znamená Open Book Management?
Za mě je to nejrozumnější přístup k tomu, jak řídit firmu. Je to přístup založený na důvěře, ochotě se podělit o dosažené výsledky, spolupráci a vzdělávání. Věřím, že Open Book Management vede k vyšší spokojenosti všech lidí ve firmě a k lepším dlouhodobým výsledkům ve společnosti.
V čem je Open Book Management přínosný pro firmu a pro společnost?
Mám teorii o velké odpovědnosti firem za současný stav společnosti. Podle mě je ohromný rozdíl v tom, jestli člověk přijde večer z práce domů motivovaný a spokojený sám se sebou a s tím, co udělal, anebo přijde domů z práce naštvaný a s pocitem, že ho v práci vyždímali, a na konci měsíce za to dostane almužnu.
Věřím v to, že pokud by většina zaměstnanců chodila z práce domů spokojená a s pocitem seberealizace, že i věci mimo business budou vypadat úplně jinak, něž dnes vypadají.
Pro mě je Open Book Management jeden z nástrojů, jak docílit toho, aby lidé byli v práci skutečně spokojení, aby chodili domů s pocitem dobře odvedené i zaplacené práce. Nemám rád slovíčko NEBO Často je to o tom, že se říká, že firma musí buď vydělávat peníze, NEBO bude mít spokojené zaměstnance. Podle mě je tam vždycky slovíčko A. U Open Book Managementu to platí. Firma bude dlouhodobě vydělávat peníze A bude mít spokojené zaměstnance A ti budou dobře zaplaceni.
Je Open Book Management vhodný pro každou firmu?
Nemyslím si to. Již jsem zmínil, že Open Book Management je hodně o důvěře. Každý ve firmě musí cítit, že to vlastníci firmy nebo management myslí s Open Book Managementem vážně. Že to není žádný z dalších manažerských triků či postupů, kdy se tváříme nějak, něco slibujeme, ale vzadu za tím je ten druhý plán – dostat z lidí zase o něco větší výkon a mít zase o něco výdělečnější firmu.
Podle mě je Open Book Management vhodný pro firmy, ve kterých chce management a její majitel stavět na hodnotách, jako jsou důvěra, spolupráce, ochota se vzdělávat a ochota podělit se o výsledek práce.
Nezáleží tedy na tom, v jaké oblasti firma podniká, ale zda management firmy chce?
Přesně tak, nemusí to být ani firma. Může to být nevýdělečná organizace či neziskovka, ale je to o tom, aby mentální a hodnotové nastavení majitelů a managementu mělo parametry, které jsem zmiňoval.
Jsme firma a chceme implementovat Open Book Management. Co máme udělat?
Pokud je již firma ve fázi, že o Open Book Managementu něco ví, tak prvním krokem je znovu se ujistit z pohledu majitele a vedení firmy, že to doopravdy chtějí. V této fázi bych navrhoval a doporučoval probrat to s někým, kdo je ve stejné pozici jako oni. To znamená s majitelem nebo manažerem firmy, kde se principy OBM využívají. Popovídat si o tom, co to vlastně znamená. Tady mohu nabídnout popovídání se mnou nebo kolegy manažery z Accace. Samozřejmě ale nejsme jediná firma, která Open Book Management využívá.
Pokud po tomto rozhovoru dojdou k závěru, že je Open Book Management to, co chtějí a co se jim líbí, tak po zkušenostech, které máme, bych doporučoval vzít si někoho, jehož hlavní pracovní náplní bude skutečně dohlížet na to, aby se OBM principy naimplementovaly. Naše cesta byla taková, že jsme takového člověka přijali interně. Dokud jsme ho neměli a vše leželo na bedrech manažerů, tak se to mělo tendenci rozpliznout.
Standardní manažer má na starosti spoustu jiných věcí a nemůže se soustředit jen na Open Book Management. Jakmile jsme na to nabrali specializovaného člověka, tak se najednou vše posouvalo řádově rychleji dopředu.
A právě na základě této zkušenosti jsme začali nabízet služby tohoto specialisty, který prošel naší zkušeností a může pomoci i dalším firmám, protože věříme, že to je nejlepší cesta.
AUTOR
Simona Krasulová
Projektový manažer
E-mail: