Jak teď mluvíte se svými lidmi? Je to rychlý on-line update, nebo se o ně opravdu zajímáte? A co znamená, že se o někoho OPRAVDU zajímáte? Z části máme všichni naučenou klasickou otázku: „Jak se máš?“ Opravdu nás to ale zajímá?
Položte si tedy pár otázek:
- Je vaše pozornost zcela zaměřena na hovořícího?
- Jste ochotni naslouchat a porozumět hlavně citovým prožitkům hovořícího?
- Kladete doplňující otázky?
- Akceptujete druhého, tzn. nehodnotíte ho, ale respektujete?
- Všímáte si neverbálních projevů? I na on-line platformě to lze…
- Shrnujete sdělení – na závěr nebo průběžně – abyste se ujistili, že jste si správně rozuměli?
Odpověděli jste „ANO“ na všechny otázky? Tak to to gratuluji! Jste aktivní naslouchač číslo 1😊.
Takto raději ne
Otázky by měly být vždy jasné a srozumitelné. Čemu se rozhodně vyhnout:
- Chození kolem horké kaše – kritika je vyjadřována jen v náznacích nebo jako ironie. „To už tady bylo, ne?“
- Přehnaná nebo chybějící empatie – „Vím, co chceš říct, ne?“
- Žádná reakce na projevy emocí – „studený čumák“
- Nenaslouchání – „Jo, jasně. Popojedeme dál, jo?“
- Řečnická otázka bez kontextu – „Asi si budeš myslet, že je to blbý nápad, ale já myslím, že bychom do toho měli jít, protože…“
- Manipulace – „Ten nápad CEO je moc dobrý, že?“
- Alibismus – „Chce to firma, můj nadřízený…“
Jak správně naslouchat
Základem úspěšné komunikace mezi lidmi je schopnost vzájemně si naslouchat. Naslouchat však neznamená jenom slyšet, znamená chápat a porozumět. Psychologie rozlišuje pasivní a aktivní naslouchání.
Pasivní naslouchání
- Znamená příjem informací.
- Neposkytuje mluvčímu zpětnou vazbu.
- Často nebývá spojeno s porozuměním.
- Posluchač je pasivní, není zřejmé, zda rozumí a chápe to, co slyší.
- Posluchač působí jako „vrba“.
- Umožňuje mluvčímu abreakci a uspořádání vlastních myšlenek.
Aktivní naslouchání
- Při sociální komunikaci potřebuje nemocný „živého“ aktivního posluchače.
- Aktivní naslouchání je charakterizováno slovy jako: vcítit se, soucítit, vytušit, rozpoznat, rozumět, pochopit.
- Mluvčímu je poskytována zpětná vazba.
A jak nasloucháte vy?
AUTOR
Janka Pacinová
Profesionální lektor a kouč
E-mail: