Zajímá vás, kdo stojí za Accace For People? Na koho se můžete těšit na školeních, workshopech a přednáškách? Vyzpovídali jsme naše lidi o jejich přístupech k podnikání i o tom, jak je ovlivnila „situace COVID“. Třetí z řady interview jsme udělali se dvěma dámami – jednatelkou společnosti MELVIA TRADE Vitalií Štěpánkovou a CEO společnosti Grason Jarmilou Kowolowskou.
Co vás nejvíce baví na tom, co děláte?
Vitalie Štěpánková: Inspirovat lidi kolem sebe, šířit pozitivní energii (a taky ji dostávat), poznávat nové lidi, učit se nové poznatky a rozvíjet svoji mysl.
Jarmila Kowolowská: Nejvíc mě baví, že jsou naši klienti z řad zaměstnavatelů i zaměstnanců spokojení a že se nám daří spojovat spolehlivé zaměstnance s poctivými zaměstnavateli.
Co v životě děláte jinak než ostatní lidé?
Vitalie Štěpánková: Přistupuji k lidem s důvěrou. Většina lidí přistupuje k ostatním s nedůvěrou, dokud si jejich důvěru nezískají. Tím se dost omezují. Když ostatním apriorně věříte, nebo věříte v jejich schopnosti, často vás překvapí, jak jdou věci snadno a co vše se dá dokázat.
Jarmila Kowolowská: Asi toho bude dost. Mimo jiné své děti učím kriticky přemýšlet nad nejrůznějšími pravidly a nedávají-li smysl, nebát se je nerespektovat.

Co pro Vás bylo ve Vašem podnikání největší výzvou?
Vitalie Štěpánková: Ty největší výzvy mám, myslím, ještě před sebou. Ale obecně to bylo přijímání zaměstnanců. Je velká odpovědnost, když firma musí vydělat nejen na váš příjem, ale jsou na ní závislí i další lidé, kteří mají rodiny, hypotéky… a také najít lidi, kteří budou stejně naladěni jako já a schopni samostatně pracovat. Nebaví mě někoho kontrolovat a dopodrobna vysvětlovat úkoly. Mám ráda kolegy, kteří dokážou samostatně přemýšlet. Takoví lidé se těžko hledají.
Jarmila Kowolowská: Správně nastavit business model. Jak fungovat, jak ověřovat lidi, které pouštíme na platformu, na jaké segmenty se zaměřit, jak nastavit pricing. A je to něco, co stále řešíme a objevujeme.

O COVIDu a jeho výzvách
Na co jste se v této době ve vaší firmě zaměřili?
Vitalie Štěpánková: Aby v našem týmu panoval klid a dobrá nálada. Je to jednoduché, ale nezbytné – jakmile nás ovládne strach a panika, je těžké dělat správná rozhodnutí. Pustili jsme se do šití roušek pro pekaře, snažíme se vycházet našim zákazníkům i partnerům vstříc, jak jen to je možné.
Jarmila Kowolowská: Tím, že našimi hlavními zákazníky byly společnosti v gastronomii, museli jsme hned na začátku udělat poměrně razantní nákladová opatření a taky jsme se začali zaměřovat na jiné segmenty a těm jsme museli upravit i naši propozici. V krátkém čase jsme museli udělat opravdu hodně změn.
V čem vás současná situace posunula? Co jste se naučili?
Vitalie Štěpánková: Že být konzervativní se někdy vyplácí. Pekařský byznys není sice kdovíjak výnosný, ale na druhou stranu je stabilní. V dobách konjunktury naše tržby raketově nerostou, v dobách krize však zase nepadají. Není vždy důležité být nejrychlejší a nejúspěšnější. Když chce člověk běžet na dlouhou trať, není důležité dosáhnout nejvyšší rychlosti, ale udržet správné tempo celou dobu závodu.
Jarmila Kowolovská: Našli jsme nové zákazníky a nové modely fungování, akcelerovali vývoj funkcionalit, které jsme již nějakou dobu měli v šuplíku. Byl to stres, ale posunulo nás to o míle.
Jakou radu byste dali ostatním (majitelům firem, manažerům, zaměstnancům…)?
Vitalie Štěpánková: Koronavirová krize nás všechny „vykopla“ z komfortních zón, což může být pro mnohé stresující. Starejte se o své lidi, poděkujte jim za jejich práci, poptejte se, jestli něco nepotřebují. Váš úspěch závisí na jejich dobře odvedené práci. Je důležité udržet pozitivní náladu a konstruktivní přístup k řešení problémů.
Jarmila Kowolowská: Důležité je reagovat rychle a agilně. Okamžitě začít hledat úspory v nákladech, stejně jako nové obchodní příležitosti. A změny po malých krocích, ale rychle zavádět do praxe, poučit se a posunout dál.
Umíte odhadnout, jak se změní váš business po překonání současné situace?
Vitalie Štěpánková: To záleží na tom, jak dlouho bude trvat. Zatím nejsme příliš zasaženi. Pokud by trvala déle, museli bychom se více orientovat na český trh, protože jsou nám znemožněny dodávky do zahraničí. Nemůžeme vyslat techniky, kteří by zařízení zprovoznili.
Jarmila Kowolowská: Současná situace pro nás znamená velké ohrožení, ale taky příležitosti. Je jen na nás, jak se jich zhostíme. Máme to ve svých rukou, věřím, že to dopadne dobře.
Medailony všech našich spolupracovníků najdete TADY.
AUTOR
Simona Krasulová
Projektový specialista
E-mail: simona.krasulova@accace.com